May 04, 2011

peace no war

Eh kau! Kau suka tak gaduh-gaduh? Aku? Aku tak suka. Kalau ada orang bergaduh tumbuk-tumbuk depan aku, gaduh sepak terajang depan aku, sure aku nangis. Aku penakut wooo. That why aku tak suka gaduh-gaduh masam-masam muka. Aku tak suka member aku gaduh-gaduh. Happy ka kalau kita gaduh-gaduh?

Aku tak la baik mana pun. Bukannya aku nak cakap aku tak pernah bergaduh. Memang menipu la kalau aku cakap yang aku tak pernah bergaduh. Kalau orang cari gaduh dengan aku, mesti aku bergaduh punyalah. Paling kerap sekali aku bergaduh dengan akak aku. Sebabnya, bukan aku tak dengar cakap, tapi aku ni jenis menjawab. Kalau diorang minta tolong, aku akan tolong. Tapi sebelum aku tolong mesti aku akan menjawab dulu. Ada ja yang aku nak jawab. Sebab tu la akak-akak aku marah. Then gaduh…

Aku kalau gaduh dengan diorang mesti cepat kalah. Bila gaduh mesti aku nangis. Bila dah nangis mesti aku cari ayah sebab nak minta tolong dia backup aku. Best kan tektik aku. hehe :D

Dalam rasa tak nak bergaduh ni, mesti kita bergaduh jugakkan. Siapa la yang suka bergaduh. Aku rasa semua orang yang selalu bergaduh kat luar tu sebenarnya tak suka bergaduh. Tapi bila tanya kenapa diorang bergaduh mesti diorang sendiri tak tau nak jawab kenapa.

Kita tengok orang yang dah berkahwin sudah la. Ada diorang mintak rumah tangga diorang bercerai-berai? Tak mintak pun kan. Ada diorang mintak selalu bergaduh? Tak pun kan. Tapi kenapa diorang still bergaduh even diorang tak mintak untuk bergaduh? Siapa boleh tolong jawab kat sini?

Semua orang kat dalam dunia ni nak hidup bahagia sampai diorang masuk kubur. Aku rasa kalau boleh semua orang nak mati dengan muka tersenyum. Sebabnya semua orang nak happy sepanjang hidup mereka. Orang yang berkeluarga nak happy, orang bercinta nak happy, orang berkawan nak happy, even orang gila pun nak happy.

Kau nak happy tak? Aku? Mesti la aku nak happy. Sebab tu la aku layan semua orang di sekeliling aku baik-baik. Ya aku tau mulut aku kadang-kadang macam *&%$ sikit. Akak-akak aku sakit kan hati aku, aku tolong jugak kalau diorang mintak tolong, sampai punah ranah bilik aku. Member-member buat aku tacing, lepas tu mintak tolong, aku tolong jugak. Sebab aku fikir dia tu member aku. Boyfriend buat aku nangis, tapi tiap kali call, mesej or jumpa, aku tak buat hal. Aku layan dia baik, macam tak da apa-apa.

Orang tua-tua selalu cakap, kalau kita selalu buat baik dengan orang, orang pun akan buat baik dengan kita. So, hidup kita akan happy. Aku buat baik dengan orang, aku tak mintak pun orang tu buat jahat dengan aku. Kalau tak boleh  nak buat baik dekat aku macam yang aku buat dekat orang lain, jangan buat apa-apa. Biar ja. At least, takdala aku nak sakit hati, nak geram, nak nangis sebab korang buat aku macam orang takda perasaan.

Betul tak?

No comments:

Post a Comment